Hva er Inbound Marketing?

Ikke alle bedrifter har like stort markedsføringsbudsjett som for eksempel Coca Cola. Det betyr derimot ikke nødvendigvis at de ikke har mulighet til å vokse som bedrift. Ved å spare penger ved hjelp av markedsføring gjennom sosiale medier, e-commercials, blogg og annet interessant innhold er det fortsatt mulig å markedsføre seg på en god måte. Denne måten å markedsføre seg på kalles Inbound Marketing og er nettopp det dagens innlegg skal handle om.

Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er en markedsføringsstrategi som handler om å få kundene til å komme til deg. Denne strategien er det motsatte av tradisjonell markedsføring gjennom TV-reklamer. TV-reklamer når ut til et bredt publikum, men er svært kostnadsfullt. Inbound marketing på den andre siden forventer at bedriften lager såpass godt innhold at kundene selv oppsøker nettsiden eller bedriften din.

Ofte når vi er på utskikk etter nye ting ønsker vi å gjøre research på produktet i forkant før vi gjennomfører et kjøp fremfor at en selger gjør alt i sin makt for å dytte et produkt på deg. Det er dette inbound handler om. Inbound marketing har fokus på å tiltrekke seg kunder ved hjelp av verdifullt og relevant innhold på en måte som gjør det lettere for kunden å ta beslutninger før et kjøp, uten at de føler seg presset til å kjøpe noe de ikke trenger.


Hvordan få kunden til å komme til deg?

Ved inbound marketing er det som nevnt viktig at bedriften har fokus på relevant innhold som forhåpentligvis kan hjelpe en kunde i deres research prosess. Hvis en potensiell kunde gjør research på nett etter et produkt som kan løse deres problemer er det viktig at dine produkter klart og tydelig viser kvaliteter og gode sider ved seg som kan løse ulike kunders behov. På denne måten kan du vise hvordan dine produkter eller tjenester kan være akkurat den løsningen de er ute etter. Men for å få kundene til å komme til akkurat deg må du vite hvem de er, hva de er opptatt av og hvor de er hen. Her handler det i stor grad om din bedrifts målgruppe og potensielle kunder fra målgruppen. Når du vet nok om målgruppen din er det enklere å lage relevant innhold som svarer på de spørsmålene og tar opp temaene som kundene dine er interessert i.


Hvorfor benytte seg av Inbound Marketing?

  1. En positiv side ved å benytte seg av inbound marketing er fordi det lar deg bruke resurssene dine optimalt. Bedriften din har kanskje et begrenset markedsføringsbudsjett, og da handler det om å benytte all innsats på de målgruppene du har og få de til å komme til deg.
  2. En annen positiv ting med inbound marketing er at selgerne i din bedrift i større grad jobber med leads kontra å bruke tid på å nå ut til folk som ikke er interessert i eller trenger dine produkter. Med andre ord vil du kunne bruke tiden din mer nyttig.
  3. Sist men ikke minst, vil du ved bruk av inbound marketing være mindre avhengig av cold calls. Cold calling er når en selger tar direkte kontakt med potensielle kunder over telefon, uten at det forligger noen form for relasjon mellom disse på forhånd. Ved inbound marketing har selgerne derimot heller muligheten til å ringe leads som har god informasjon om ditt produkt i forkant (pga tidligere research eller erfaringer) og som faktisk allerede har interesse i din bedrift. Deretter vil du ha muligheten til å dekke deres behov.

Hva er inbound marketing?
Inbound VS Outbound Marketing


Hva slags resultater kan du forvente av Inbound Marketing?

At Inbound Marketing fungerer er det ingen tvil om, men hva kan du egentlig forvente å oppnå med det? Først og fremst er det viktig å nevne at Inbound Marketing tar tid. Du skal være ganske tålmodig for å benytte deg av denne strategien og være klar over at resultatene vil ikke komme over natten.
Når ballen først begynner å rulle derimot og din bedrift begynner å skjønne seg på hva målgruppen er ute etter og virkelig får satt seg inn i systemet vil det gå fortere.

Det tar vanlig fra 6-12 måneder før resultatene begynner å vises ved Inbound Marketing, men noen resultater du kan vente deg er:

  • Bedre synlighet i søkemotorer som Google
  • Flere besøkende til din nettbutikk
  • Stor økning i kvalitetleads
  • Styrket merkevare
  • Fornøyde kunder som vil benytte seg av dine produkter om igjen
  • Målbare resultater
  • Optimal bruk av ressurser

Du vil med andre ord ha store fordeler dersom du tør å satse på Inbound Marketing og prøve å la kundene komme til deg isteden. Selvom det vil ta tid, vil det høyest sannsynlig også være verdt det. Lykke til!


Kunne du tenkt deg å teste ut Inbound Marketing kontra tradisjonell TV-reklame?

Kilder:
https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing
https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing
https://blogg.markedspartner.no/hvorfor-salgsavdelingen-ikke-bor-drive-med-cold-calling
https://blogg.faerdermarketing.no/inbound-marketing-komplett-guide

One Reply to “Hva er Inbound Marketing?”

  1. Dette var et fint innlegg, jeg liker vinklingen du har tatt mtp hvem inbound markedsføring passer for og hvilke resultater man kan forvente.

    bra jobba:D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *