Bruk av personlig merkevarebygging for å skaffe seg drømmejobben

I første forelesning var Julie Melby Foss en av gjesteforeleserne og snakket om hvordan personlig merkevarebygging, og da spesielt gjennom LinkedIn, kan hjelpe deg med å kapre drømmejobben. I dette innlegget skal jeg derfor oppsummere hva som er å regne som de viktigste punktene ved din LinkedIn profil, og hvordan godt arbeid med profilen vil hjelpe deg videre i arbeidslivet.

Forretningsmann, Tavle, Kontroll, City, Mann, Dress
Bygg et stabilt nettverk som kan hjelpe deg i arbeidslivet.

LinkedIn er en sosial plattform som brukes i hovedsak i forretningsøyemed. Plattformen er et godt alternativ dersom du ønsker å bygge nettverk, få deg ny jobb eller knytte kontakt med fremtidige arbeidsgivere. LinkedIn profilen din kan på flere måter sees på som din digitale CV, hvor du selv bestemmer hvordan og hva du vil vise til potensielle arbeidsgivere.
Jobber du godt med profilen din,  bygger en merkevare rundt den med dine gode kvaliteter, erfaringer og lignende vil du få tilbake ved eventuelle jobbintervju senere hvor arbeidsgiver allerede har et godt inntrykt av hvem du er og hva du er god for.

4 steg for hvordan å bli attraktiv for arbeidsgivere gjennom LinkedIn:

Julie presenterte en firetrinns prosess for å bli attraktiv på LinkedIn hvor du starter med å gjøre profilen din optimal, deretter bygge nettverk, produsere og publisere innhold for så å ta direkte kontakt med interessante kontakter. Innholdet i de fire trinnene skal jeg nå gå dypere inn på, slik at dere selv kan optimalisere profilen og få mest mulig ut av det.

1. Optimaliser profilen din…
I forelesningen tar Julie for seg åtte trinn for å optimalisere profilen og gjøre den så relevant og god som mulig.

Førsteinntrykk. Førsteinntrykket du gir på LinkedIn er superviktig. Det er her du har mulighet til å selge inn din personlige merkevare i form av hvem du er, hva du jobber med og hva slags kvaliteter og kunnskaper du kan bidra med. ET godt førsteinntrykk vil skape interesse hos kontakter, og det er nettopp dette du er ute etter.

Profilbilde. Profilbildet ditt på LinkedIn kan si mer om deg enn du tror. Husk at det er her du har muligheten til å møte potensielle arbeidsgivere, så styr unna bilder med kompisene dine da det er DU som skal være i fokus og på en profesjonell måte. Få gjerne noen til å ta bilder av deg av god kvalitet hvor du er i fokus.

Kontaktinformasjon. Hold kontaktinformasjonen din oppdatert til enhver tid slik at arbeidsgivere har mulighet til å komme i kontakt med deg.  I kontaktinformasjonen kan du legge inn link til blogg, email adresse og telefonnummer med mer.

hender, journal, kaffe
Gjør research og finn forbindelser som er relevante for deg.


Sammendrag. Under profilbildet ditt har du muligheten til å lage et godt og utfyllende sammendrag av hvem du er og hva du gjør. Skryt av dine sterke sider, felt du er god på og erfaringer som kan være relevante.

Arbeidserfaring og utdanning. Husk å oppdater profilen din med dine arbeidserfaringer og utdanning. Her trenger du ikke være redd for å legge inn arbeidserfaringer som ikke vil være relevante for det du ønsker å jobbe med. Det finnes ofte kvaliteter i ulike arbeidserfaringer eller utdanninger som en potensiell arbeidsgiver vil sette pris på uansett. Som Julie sa, all erfaring er god erfaring!

Ferdigheter. Under ferdigheter har du muligheten til å få frem hva dine nøkkelegenskaper er, hva slags kurs, sertifiseringer og lisenser du har gjennomgått. På LinkedIn har du også muligheten til å trekke frem tre av de ferdighetene du setter høyest hos deg selv, så husk å velg det du føler deg tryggest på.


“IKKE VÆR REDD FOR Å VISE DEG FREM”


Anbefalinger. Å få anbefalinger på LinkedIn er gull og tar seg veldig bra ut. Be om anbefaling fra tidligere arbeidsgivere, kollegaer eller andre verdifulle referanser.

Interesser og aktivitet. Vær tydelig på hva dine interesser er og kom i kontakt med andre med like interesseområder. Bli med i ulike grupper for å aktivt holde deg faglig oppdatert og delta i ulike diskusjoner og aktiviteter.

Photo Of People Doing Handshakes
Bygg nettverk og kom i kontakt med potensielle arbeidsgivere som trenger din kunnskap!


2. Bygg nettverk…
Når man har etablert en stabil profil er tiden inne for å bygge nettverk. Her må du først og fremst ta en vurdering av hvem du vil ha i ditt nettverk og hvem som er i målgruppen din. Her presenterte Julie en «targeting prosess» for å nå ut til nyttige forbindelser. Hvordan ser de du ønsker å komme i kontakt med ut? Hva interesserer de seg for? Hva jobber de med og hvordan kan du hjelpe de?

Etter å ha foretatt en slik evaluering er det lettere for en å nå ut til relevante forbindelser og ikke bare legge til gud og hvermann som ikke vil være til stor hjelp for deg videre


3. Produser og publiser…
Nå som du har etablert et nettverk er det på tide å lage interessant innhold for å fange interessen til potensielle arbeidsgivere. Rundt halvparten av aktive lesere på LinkedIn sitter i lederstillinger, noe som gir deg og meg gode muligheter til å bli lagt merke til dersom vi gjør en innsats med innhold.
Mye innhold kan være svært relevant å del, så det handler om å tenke seg til hva slags innhold som kan være interessant for potensielle arbeidsgivere å lese om. Verdier, ideer, lærdom, hvordan du lærer osv. kan være svært nyttig å dele.

Det at vi i dette valgfaget driver hver våre blogger er gull med tanke på innhold til LinkedIn. Vi lærer støtt om noe nytt og relevant, og det er dermed supert å dele innlegg på LinkedIn for å vise hva vi lærer underveis.

Close-up Photo of Man Wearing Black Suit Jacket Doing Thumbs Up Gesture
Stå på, by på deg selv og beveg deg utenfor komfortsonen!


4. Kom i direkte kontakt med interessante forbindelser
Her handler det bare om å hoppe i det og ikke være redd for å ta kontakt med forbindelser du ønsker å komme i kontakt med. Julie viser en måte du kan gå frem på for å ta kontakt, ved at du først lager en oversikt over de du ønsker å kontakte, knytt deretter kontakt med de og send en melding hvor du presenterer deg selv og dine kunnskaper.

Da har jeg presentert de viktigste punktene Julie Melby Foss gikk igjennom under forelesningen og som vil være supre å ta med seg videre dersom man ønsker å løfte LinkedIn profilen sin ett par hakk. Jeg har hvert fall lært mye nytt om hva jeg selv kan gjøre for å bli enda mer synlig og relevant på min egen profil, og gleder meg til å forbedre profilen min å se hva det kanskje kan føre til ved senere anledninger.


Håper dere plukket opp noen tips og triks dere og! Knytt gjerne kontakt med meg på LinkedIn her.

One Reply to “Bruk av personlig merkevarebygging for å skaffe seg drømmejobben”

  1. Hei Anniken!
    Så gøy å se at du har klart kravet om å skrive 1000 ord. Du skriver godt, og har en fin struktur på teksten. Bra bruk av underoverskrifter og bilder. Kanskje du skulle tatt. Med en video til neste gang? Eller et spørsmål for å få leserne til å fundere litt?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *